Als je actief bent op social media, weet je hoe overweldigend het kan zijn om voortdurend nieuwe en boeiende inhoud te bedenken. Dat is waar content pilaren om de hoek komen kijken. In deze blog zal ik bespreken wat content pilaren zijn en hoe je ze kunt gebruiken om consistent en effectief te zijn op je social media kanalen.

Wat zijn Content Pilaren?

Content pilaren zijn de kernthema’s of onderwerpen die de basis vormen van je contentstrategie. Het zijn de pijlers waarop je al je social media-inhoud bouwt. Door content pilaren te definiëren, kun je structuur en consistentie brengen in je social media berichten en ervoor zorgen dat je inhoud relevant en waardevol is voor je publiek.

Hoe gebruik je content pilaren?

Nu je begrijpt wat content pilaren zijn, is de volgende vraag: hoe pas je dit toe? Hieronder 4 tips!

1. Kernthema’s

Begin met het opschrijven van de kernthema’s die relevant zijn voor je merk of bedrijf. Dit kunnen onderwerpen zijn die verband houden met je producten of diensten, branche-gerelateerde nieuwsberichten, tips en advies of inspirerende verhalen. Kies 3 tot 5 hoofdthema’s die de basis zullen vormen van je contentstrategie.

2. Plan je content

Gebruik je content pilaren als leidraad bij het plannen van je content. Wijs elk thema toe aan specifieke dagen of tijden, zodat je een gebalanceerde mix van inhoud kunt delen. Dit helpt je om consistent te blijven en ervoor te zorgen dat je alle belangrijke onderwerpen behandelt.

3. Wees flexibel

Hoewel het belangrijk is om je aan je content pilaren te houden, moet je ook flexibel zijn en kunnen reageren op actuele gebeurtenissen of trends in je branche. Pas je content strategie indien nodig aan om relevant te blijven en je publiek te betrekken bij wat er speelt.

4. Meet en optimaliseer

Zoals bij elke strategie, is het essentieel om de prestaties van je content te meten en te optimaliseren waar nodig. Gebruik statistieken om inzicht te krijgen in welke content het beste presteert en welke onderwerpen het meest populair zijn bij je publiek. Pas je strategie aan als dit nodig is om de beste resultaten te behalen.

Voorbeeld van Content Pilaren

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een fitnessinstructeur bent die actief is op social media. Je zou de volgende content pilaren kunnen gebruiken:

  1. Workout tips en oefeningen
  2. Gezonde recepten en voedingstips
  3. Motiverende quotes en inspirerende verhalen

Binnen elke pilaar kun je verschillende soorten content delen, zoals video’s van workouts, recepten voor gezonde maaltijden, en succesverhalen van klanten.

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad! Heb je meer hulp nodig met jouw social media? Neem dan vooral contact met mij op!

Mijn naam is Renée Lindenburg en ik ben Virtual Assistant en heb hiermee mijn eigen bedrijf Buro Varé. Het is altijd al mijn droom geweest om te ondernemen en ik vind het leuk om mensen te helpen en dat kan ik nu combineren! Als Virtual Assistant help ik je graag met het creëren van een mooie en duidelijke website voor je bedrijf of het opzetten en bijhouden van je social media kanalen. Ook kan ik de klantenservice verzorgen, zodat jij kan focussen op jouw diensten!

Chat openen
1
Welkom bij Buro Varé! Kan ik je ergens mee helpen?